Målet vårt er ikke å få barnet til å forstå, ennå mindre å få ham til å lære utenat, men å røre ved hans forestillingsevne og skape ektefølt begeistring.
Maria Montessori
Barneskoleelevene er delt inn i to grupper, Småskolen (1. til 3.klasse) og Storskolen (4. til 6. klasse).
Selv om begge gruppene fungerer uavhengig av hverandre, er det mye samarbeid og kontakt mellom dem. Kontaktlærerne er montessoriutdannede lærere.
Begge gruppene følger den samme dagsrytmen:
Tid | Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
8.30-11.30 | Arbeidsøkt med ulike grupper. | Arbeidsøkt med ulike grupper. | Arbeidsøkt med ulike grupper. | Arbeidsøkt med ulike grupper. | Arbeidsøkt med ulike grupper. |
11.30-12.00 | Lunsj | Lunsj | Lunsj | Lunsj | Lunsj |
12.00-13.00 | Utetid | Utetid | Utetid | Utetid | Utetid |
13.00-14.30 | Ulike grupper. | Ulike grupper. | Ulike grupper. | Ulike grupper. | Grupper til 14.00 |
Kosmisk utdanning
Maria Montessori fokuserte ikke på undervisningen av noen fag i seg selv, men hvordan disse ulike aspektene av menneskets fundamentale behov har kommet til uttrykk i tid og rom. Pedagogikken fokuserer på nøkkelopplevelsen, dvs. et møte med en teknikk, en idé eller begrep hvor læreren åpner en dør. Det er elevens ansvar å gå gjennom denne døren og videreutvikle ferdighetene.
Intellektet er ikke det samme som en ansamling av kunnskap. Intellektet er den kontinuerlige prosessen der mennesker streber etter å forstå seg selv, verden og universet. Det er søken etter en mental struktur hvor alle ting finner sammenheng og individet finner sitt livs mening. Vi kan hjelpe elevene med å bygge denne strukturen ved å gi nøklene til forståelsen av universet.
Maria Montessori kalte denne formen for utdannelse Kosmisk Utdanning. Kosmos er både det store spørsmålet og svaret til alle våre spørsmål.
Karakteristisk for denne måten å undervise grunnskolebarna på er:
Montessorilæreren må så alle frøene som kan lede barnet til å forstå noen av de viktigste elementene i dette dramaet som heter UNIVERSET, menneskets plass i dette dramaet, og individets ansvar og rolle. Det betyr at vi gir de største helhetene først.
Som en innledning fortelles det hvert år de store historiene, som skaper en impresjonistisk ramme rundt den kunnskapen barnet tilegner seg gjennom skoleåret.
De Store Historiene (alle gitt i de første ukene på skolen)
Historiene følges opp med nøkkelpresentasjoner i alle fag, som fører barna videre til eget arbeid i alle fagområdene.
Utdannet adjunkt fra Høyskolen i Oslo med et års videreutdanning i montessoripedagogikk fra Centro Internazionale […]
Mer om megMitt navn er Nelya Sholudko. Jeg er utdannet grunnskolelærer med fordypning i språk og litteratur. […]
Mer om megJeg er utdannet allmennlærer, og har Montessoriutdanning fra Bergamo i Italia. Jeg har jobbet ved Tønsberg […]
Mer om megUtdannet AMI Montessoripedagog (ved USN) samt allmennlærer (med fordypning i engelsk, spansk og kroppsøving). Jobbet […]
Mer om megHar tatt AMI assistentkurs og kroppsøving årsstudium. Har jobbet på Tønsberg Montessori siden 2007/2008.
Mer om megUtdanning: Erfaring i Montessori: Hvorfor jeg jobber på TMS:Det er spennende og veldig givende å […]
Mer om megJobber som assistent i skolen, på morgenskole og i SFO. Har en Bachelor i Sosialt […]
Mer om meg• utdanning Utdannelse: Læreruddannelsen på Trøjborg, Aarhus, Danmark.Utdannet i kroppsøving og engelsk. Videreutdanning i montessoripedagogikk på […]
Mer om megUtviklet av Insite Media AS